Group show featuring Özlem Altin, Talia Chetrit, Bernhard Kahrmann
24.11.2011 - 29.01.2012
Die Galerie Reinhard Hauff freut sich, „the light, the shape & the body“ mit Arbeiten von Özlem Altin, Talia Chetrit und Bernhard Kahrmann ankündigen zu können. Die Gruppenausstellung konzentriert sich auf künstlerische Positionen, die sich mit formalen Fragen der Fotografie auseinandersetzen. Licht und Schatten, Raum und Gestalt bilden in den ausgestellten Arbeiten die ästhetischen Koordinaten der Bildorganisation, die vom Primat des Sichtbaren und vom irritierenden Wechsel zwischen zweidimensionaler Abbildung und räumlichem Arrangement bestimmt wird. In der Kombination gefundener Bildvorlagen zu tableauartigen Schaubildern, der damit verbundenen Rekontextualisierung der Bildinhalte sowie der technischen Veränderung der Bildinformationen durch das Experimentieren mit unterschiedlichen Bearbeitungs- und Druckverfahren zeigen sich - wie auch in dem anachronistischen Beharren auf dem analogen, von Hand gefertigten Abzug - verschiedene Umgangsformen mit einem Medium, das sich heute eindeutigen Festschreibungen mehr denn je entzieht.
Die 1982 geborene, in New York lebende Künstlerin Talia Chetrit entwickelt in ihren präzise komponierten Stillleben ein komplexes Geflecht aus Bezügen zur konstruktivistischen Fotografie der 1920er Jahre, zu historischen Werbeaufnahmen der 1960er Jahre und zur Tradition der surrealistischen Darstellung des weiblichen Körpers in der Fotografie. Je einfacher ihre Arbeiten - wenn sie beispielsweise eine abstrakte Gitterstruktur auf einem nackten Rücken fotografiert - auf den ersten Blick zu sein scheinen, umso irritierender die subtilen Auflösungserscheinungen des scheinbar Realen, wenn man merkt, dass in ihren Bildern eigentlich nichts so ist, wie man anfänglich meint. Eine umfangreiche Sammlung gefundener Bildvorlagen des menschlichen Körpers ist der Ausgangspunkt der Arbeiten der in Berlin lebenden Künstlerin Özlem Altin (*1977). Mit ihren fotografischen Vorlagen, die Menschen mit unterschiedliche Gesten, Haltungen und Bewegungen zeigen, komponiert sie typologische Bildtafeln, auf denen der menschliche Körper durch die Vermeidung persönlicher Attribute auf seine formale Lesebarkeit hin befragt wird. Immer wieder arrangiert Altin aus Kopien, Fotos und Zeichnungen dreidimensionale Installationen, bei denen die formale Qualität des Reproduzierten von der räumlichen Qualität der Objekte aufgegriffen wird. Die Haptik des Bildträgers betonen auch die neuen Arbeiten des in Stuttgart lebenden Künstlers Bernhard Kahrmann (*1973), der sich in seinem Werk schon seit längerem mit strukturellen Fragen der Wahrnehmung in der Bildproduktion beschäftigt. Nachdem er die von ihm selbst fotografierten Motive am Bildschirm vergrößert und in Schwarzweiss auf A3 Blätter ausgedruckt hat, „kleistert“ Kahrmann diese so zusammen, dass sich ein trompe l‘oeil-haftes Spiel aus den feinen Überschneidungen, Überlappungen und Faltungen entwickelt, das es dem Auge schwer macht, zwischen Abbildung und Einbildung zu unterscheiden.
Die Galerie Reinhard Hauff bedankt sich bei den beteiligten Künstlern sowie bei Circus, Berlin und Renwick Gallery, New York.
Galerie Reinhard Hauff is pleased to announce the opening of „the light, the shape & the body“ with works by Özlem Altin, Talia Chetrit and Bernhard Kahrmann. The group show concentrates on artists operating according to a set of terms that diverge from those commonly used to understand the medium of photography. Light and shadow, space and form constitute in the works on show the aesthetic coordinates of the organisation of the individual image surfaces, where the primacy of the visible generates an unsettling coexistence between two-dimensional reproduction and spatial arrangement. In today’s discourse around photography and its basic formal language, new ideas focus on using photography as a medium whose properties can be enhanced and placed in dialogue with those of other media. Assembling found / appropriated images in tableau-like diagram works result in a re-contextualisation of the pictorial image contents. Technical manipulation of image information through experimentation with different chemical development and print processes characterize another range of approaches, which include the preference for anachronistic analogue, hand made prints.
The New York artist Talia Chetrit, born in 1982, develops in her meticulously composed still lifes a complex set of references to Constructivist photography of the 1920’s, to historical advertisement images of the 1960’s, and to the school of Surrealist depiction of the female body in photography. In a seemingly simple composition - for instance when she photographs an abstract grid structure casting a shadow over a naked backside - she confronts us with the challenge to question what we really see and whether our perception is credible or not. The effect created by the subtle use of different resolutions contributes to an impression that nothing in her compositions actually is what it appears to be at first glance. A large collection of found images of the human body is the point of departure for the works by Berlin artist Özlem Altin (*1977). With her photographic models depicting people with different gestures, postures and movements, she composes typological pictures on which the human body, through avoidance of any personal attributes, is being probed for formal legibility. Occasionally Altin arranges three-dimensional installations, out of copies, photos and drawings in which the formal quality of the reproduced picks up from the spatial quality of the objects. The haptic perception of the support that holds the photographic image also characterizes the new works by the Stuttgart artist Bernhard Kahrmann (*1973), who in his work for quite a while now explores formal structural questions of perception within image production. After having enlarged his own photographic motifs on the computer screen, and printed them in black and white on A3 paper sheets, Kahrmann wallpapers these print-outs together so as to generate a trompe l’oeil play with delicate intersections, overlappings and creases, which makes it difficult for the eye to differentiate between imagined and depicted reality.
Galerie Reinhard Hauff wishes to express its gratitude to the contributing artists, as well as to Circus, Berlin and the Renwick Gallery, New York.
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Exhibition view: „the light, the space & the body“, Galerie Reinhard Hauff, 2011 / 2012
Galerie Elisabeth & Reinhard Hauff
Paulinenstr. 47
D – 70178 Stuttgart
Opening Hours:
Tuesday – Friday: 1 – 6 p.m.
and by appointment
Winter Break:
The gallery is closed from 21.12.2024 until 07.01.2025