Terribly so, wenn man den Titel von Julio Rondos Einzelausstellung googelt, stößt man auf einen Clip von Howe Gelb (2016) auf einem Roadtrip durch Arizona. Eine magische Wüstenlandschaft fächert sich vor einem auf. Verschrobener Rhythm and Blues – die Luft vibriert, die Stimmung melancholisch – eben Terribly so. Am Ende des Clips wird dem Standard Blank Book handschriftlich ein FUTURES vorangestellt.
Julio Rondo und mich verbindet eine sehr lange Zusammenarbeit, auch lange vor der Eröffnung der Galerie, schon, als Rondo sich 1986 entschloss neben seiner Lehrtätigkeit an der Merz Akademie seine Arbeit als freier Künstler wieder aufzunehmen, die er in den ersten Jahren der Gründung, der heute staatlich anerkannten Hochschule, ruhen ließ. Der Zeitraum von 30 Jahren ist durch fundamentale Veränderungen im Gefüge der Welt gekennzeichnet. Die geopolitische Lage hat sich vom bipolaren zu einem multizentrischen Kräfteverhältnis verschoben und die rasend fortschreitende Digitalisierung hat entscheidenden Einfluss auf politische und sozialpolitische Entwicklungen. Vieles ist auch von Hoffnung geprägt und lässt uns trotzdem zu oft ratlos am Rande stehen – eben Terribly so. Alledem zum Trotz versuchen wir die Future Standards zu entschlüsseln and we pretend to understand. Aber das Blank Book bleibt zumeist doch was es ist – blank.
Julio Rondos Bilder sind von einer vibrierenden Farbigkeit geprägt, die sich in dieser Intensität nur in der ihm eigenen und seit dem Neuanfang konsequent verfolgten Technik erzielen lässt, in dem er seine Kompositionen auf zwei Bildträgern gleichzeitig entwickelt und Licht zwischen den einen, das Glas, und den anderen, den Hintergrund fallen lässt und die Farben zum leuchten bringt. So gelingt es Julio Rondo uns mit seinen abstrakten Werken gleichwohl nach Arizona, aber vielleicht auch nach Australien, andmay be even on the coast zu entführen (Text: Reinhard Hauff).
Terribly so, if you google the title of Julio Rondo's solo exhibition, you come across a clip by Howe Gelb (2016) from a road trip through Arizona. A magical desert landscape spreads out in front of you. Cranky rhythm and blues – the air vibrates, the mood melancholic – Terribly so. At the end of the clip, a hand writes FUTURES on a Standard Blank Book title page.
Julio Rondo and I have had a very long collaboration, going back to long before the gallery opened. It probably started around 1986, when Rondo decided to resume his work as an artist in addition to teaching at the Merz Academy, a now officially recognized university in Stuttgart. That period of the last 30 years has been characterized by fundamental changes worldwide. The geopolitical situation has shifted from a bipolar to a multi-centre balance of power, and the rapidly expanding digitalization has had a decisive influence on political and socio-political developments. Much is also shaped by hope, convenience and positive potential, but still leaves us perplexed too often – Terribly so. Despite all this, we try to decode Future Standardsand we pretend to understand. But the Blank Book continues to be what it mostly is – blank.
Julio Rondo's pictures are characterized by a vibrant color scheme, which can only be achieved to this degree of intensity through his own, very personal technique, which he has pursued and refined consistently since the beginning of his career. Rondo develops his compositions on two parallel, but different, types of image surfaces – wood and glass. The light and distance between the one, the glass, and the other, makes the background recede and the colors flow and glow. Julio Rondo succeeds in taking us with his abstract works to places like Arizona, but perhaps also to Australia, and may be even on the coast (text: Reinhard Hauff, translation to English: Elisabeth Hauff).
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Julio Rondo. Terribly so, 2020, photo: Bernhard Kahrmann.
Galerie Elisabeth & Reinhard Hauff
Paulinenstr. 47
D – 70178 Stuttgart
Opening Hours:
Tuesday – Friday: 1 – 6 p.m.
and by appointment
Winter Break:
The gallery is closed from 21.12.2024 until 07.01.2025