Anne-Lise Coste and Uwe Max Jensen
10.05.2003 - 14.06.2003
Die Galerie Reinhard Hauff freut sich, die Ausstellung ”Fallen from Grace” der in Zürich lebenden französischen Künstlerin Annelise Coste (*1973) und des dänischen Künstlers Uwe Max Jensen (*1972) anzukündigen. Die beiden jungen Künstler werden jeweils einen der beiden Ausstellungsräume der Galerie belegen.
Annelise Coste, die schon letzten Dezember im Rahmen der Ausstellung ”In portraiture irrelevance is ugliness” mit einer Installation in der Galerie Reinhard Hauff vertreten war, erschafft in ihren Zeichnungen, Collagen und Fotografien einen unverwechselbaren Kosmos subtil ineinander verwobener Bildwelten, die sich in der vermeintlichen Unmittelbarkeit kindlicher Unbefangenheit als scheinbar intime Äußerungen der Künstlerin zu verstehen geben. Persönliche Anspielungen, politische Aussagen, den Massenmedien entnommene Zitate und poetische Metaphorik werden in vielfältigen Bild-Text-Kombinationen zu einem sich gegenseitig kommentierenden fragilen Beziehungs- und Assoziationsgeflecht verknüpft. Immer mehr bedient sich Annelise Coste dabei in letzter Zeit der unkonventionellen Technik des Sprayens. In der Ausstellung “Fallen from Grace” realisiert die Künstlerin eine Installation, bei der sie die Wände der Galerie pink besprüht. Mehrere gerahmte Zeichnungen, bei denen sie mit Filzstiften und Spraylack arbeitet, sind als eine zweite Ebene frei über die Wand verteilt. Erstmals werden auch verschiedene Skulpturen und architektonische Modelle in die Präsentation ihrer Arbeit mit einbezogen, die so in den Raum ausgreift und dem Betrachter ein schier unerschöpfliches Angebot individueller Sinnproduktion offen lässt.
Uwe Max Jensen bezieht sich in seinen Skulpturen und Performances auf die Mythen und Topoi moderner Kunst wie etwa die Ready Mades Marcel Duchamps oder die Aktionen von Yves Klein. Als Material für seine sich auf den Kontext der Kunst beziehende radikale, meist ironische Infragestellung der Autorität des Künstlers dienen ihm häufig die eigenen Körpersäfte wie Exkremente und Blut. Für ”Fallen from Grace” hat Uwe Max Jensen unter anderem eine Performance konzipiert, bei der er am Eröffnungsabend symbolisch seine Zahnbürste an den Galeristen Reinhard Hauff übergibt, der sie eine Woche lang in seinem Galeriesafe unter Verschluß halten wird. Während dieser Zeit verpflichtet sich der Künstler, weder seine Zähne zu putzen noch sonstwie Mundhygiene zu betreiben. In der ersten Ausstellungswoche wird der Künstler täglich für eine Stunde in der Galerie anwesend sein. Dabei haben die Besucher die Gelegenheit, sich selbst von seinem zunehmend übler riechenden Atem und der damit einhergehenden Preisgabe der romantischen Idee des das Kunstwerk dem-iurgisch beseelenden Künstlerodems zu überzeugen.
With `Fallen from Grace` Gallery Reinhard Hauff hosts the first single shows in Germany by the French artist Annelise Coste and the Danish artist Uwe Max Jensen. An installation by Annelise Coste was included in the Gallery´s December 2002 group show In poertraiture irrelevance is ugliness. In `Fallen from Grace` Coste’s drawings, collages, sculptures and photographes pretend in style and content innocent, spontaneous and almost childlike observations and commentaries on politics, media, entertainment and news. Playful combinations of fairy tail illustration imagery and though text messages look deceivigly fragile, but bring across the artsist´s sharp views and social engagement.
Coste is currently working a lot with spraypaint applied directly to wall and paper surfaces. For the exhibition, Coste spraypaints the gallery walls bright pink and displays randomly across the walls of the room a series of large, colourful compositions spraypainted on paper in broad grafitti movements. Flourescent colours, silver and gold drip-mix in these highly poetic gestural paintings titled Turbulences. Architectonic models and sculptural objects in painted gesso sweep her text and paint compositions from the walls and pillars out to engage the entire room in the artists own, very original creative universe.
Uwe Max Jensen`s work is inspired by the ready-mades of Duchamp the performances of Yves Klein and the provocations of the Surrealists. Uwe Max Jensen has caught the attention of the art and media world by defecating in the world´s finest museums, peeing in electric (designer) kettles, written letters to the Prince of Denmark, exhibited his own mother and lately hit all the Danish front pages and TV- news by entering a work The Artist Drawing in Bed, actually done by his 1 year old son Hans Christian Andersen, to the 2003 Artists´ Easter Ehibition group show in the Aarhus Kunstbygning. His mission- which also led to him being thrown out of the Art Academy in 1996 – is to question and explore the extreme limits of our accepted views of what is, and what isn´t, art. This process - or demonstration – includes a series of performances involving bodily fluids and excrements: (in chronological order) feces, urine, blood and sperm. Concluding this series and taking the demonstration from and through the material to immaterial Uwe Max Jensen will perform The Breath of the Artist at the opening of the Stuttgart show, where he will brush his teeth in the gallery, hand over his toothbrush and toothpaste to the gallerist who will lock this utensils away in his save. The artist will then not brush his teeth for the whole week´s duration of the performance, when visitors can meet the artist at the gallery every day from 13-17 May between 2.30 and 3.30 p.m. and witness the extent and speed with which refraining from those daily rituals which are part of the civilized behaviour, give way (bad breath) decay and disgust. Not brushing teeth for one week will be all it takes, to distance a person in our society from others – and fall from social grace.
In other works on show, Uwe Max Jensen offers up to 18 meters of art, in this case not „good art“ or „bad art“ but „precisely“ as many meters of „art“ as you may wish to aquire. Fontana meets Hitschcock in meticulously slashed shower curtain copies of vintage Fontana pieces. Fallen from Grace is the title of a sculptural group used, silver plated badminton balls piled on the floor.
Exhibition view: Anne-Lise Coste and Uwe Max Jensen. Fallen from Grace, Galerie Reinhard Hauff, 2003
Exhibition view: Anne-Lise Coste and Uwe Max Jensen. Fallen from Grace, Galerie Reinhard Hauff, 2003
Exhibition view: Anne-Lise Coste and Uwe Max Jensen. Fallen from Grace, Galerie Reinhard Hauff, 2003
Exhibition view: Anne-Lise Coste and Uwe Max Jensen. Fallen from Grace, Galerie Reinhard Hauff, 2003
Galerie Elisabeth & Reinhard Hauff
Paulinenstr. 47
D – 70178 Stuttgart
Opening Hours:
Tuesday – Friday: 1 – 6 p.m.
and by appointment
Winter Break:
The gallery is closed from 21.12.2024 until 07.01.2025