Die Galerie Reinhard Hauff freut sich, die Ausstellung „Begin Again“ der amerikanischen Künstlerin Joan Jonas (*1936) ankündigen zu können. Joan Jonas, die in diesem Jahr mit dem Hans-Molfenter-Preis der Stadt Stuttgart geehrt wird, gehört zu den Vorreitern der Performance- und Videokunst und entwickelte im New York der späten 60ern und frühen 70er Jahren unter Einbezug verschiedener künstlerischer Ausdrucksformen wie Film, Video, Zeichnung und Schauspiel mit volkstümlichen Requisiten und Kostümen sowie Textstücken aus Märchen und Sagen ihre bis heute aktuelle Arbeitsweise. Die Wahrnehmung des Körpers in seinem Verhältnis zum Raum, den Medien und dem Publikum sind dabei sowohl in ihren Performances als auch in ihren Videoinstallationen von entscheidender Bedeutung. Bei ihrer intensiven Auseinandersetzung mit Ritualen, Masken und der Maskerade des Ichs geht es ihr immer wieder um die archaische Dimension der Wahrnehmung selbst und damit letztendliche um die Frage, wie Kunst entsteht.
„Begin Again“, Joan Jonas‘ 3. Ausstellung in der Galerie Reinhard Hauff, wird zum einen eine Reihe an neuen Zeichnungen umfassen, die eng mit der Praxis ihrer jüngsten Performances wie etwa der aktuell auf der 53. Biennale in Venedig gezeigten Installation „Reading Dante“, der 2006 bei Dia: Beacon in New York uraufgeführten Performance „The Shape, the Scent, the Feel of Things“ oder der 2002 für die documenta Xl entstandenen Performance „Lines in the Sand“ in Beziehung stehen. Zum anderen werden in der Ausstellung die beiden Videoinstallationen „Begin Again“ von 2007 und „Moving With No Pattern“ von 1999 zu sehen sein. In „Begin Again“ sieht man die Künstlerin alleine vor der Kamera in ihrem Landhaus in Neuschottland performen. Immer wieder kommt als Schatten oder in einem Spiegel, zwei für Jonas‘ Werk zentralen Metaphern, die Kamera selbst ins Bild. Für die Kamera und damit uns, den Betrachter, zeichnet Joan Jonas mit Kreide auf eine Schiefertafel die Konturen verschiedener Tiere und Objekte. Vor ihrem Haus kommt sie auf die Sammlung an „Heart-shaped stones“ zu sprechen, die sie von ihrer Mutter geerbt hat und die sie als Vorwegnahme ihres abstrahierenden Zeichenstils zu ihrer Beschäftigung mit den „Dog-shaped stones“ inspiriert hat. Die aus mehreren Projektionen bestehende Installation „Moving with No Pattern“ ist Ende der 90er Jahre während der Lehrtätigkeit der Künstlerin an der Staatlichen Akademie der bildenden Künste in Stuttgart mit ihren Studenten entstanden, die frei vor der Kamera in der ehemaligen Rheinstahlhalle am Pragsattel mit unterschiedlichen Fundstücken vom Trödel improvisieren.
Anlässlich der Verleihung des Hans-Molfenter-Preis der Stadt Stuttgart wird am 21. und 22.Juli im Staatstheater Stuttgart die Performance „The Shape, the Scent, the Feel of Things“ aufgeführt. Joan Jonas nimmt zur Zeit an der 53. Biennale in Venedig teil.
The Galerie Reinhard Hauff is delighted to announce „Begin Again“ - with the acclaimed American multi-media and performance artist Joan Jonas (*1936). The artist is this year’s recipient of Stuttgart’s prestigious Hans-Molfenter Award in recognition of her outstanding contribution to Performance and Video Art. Jonas’ pioneering performances of the mid-60’s, merged elements of dance, theatre, drawing, and sculpture in a myth, music and history vocabulary of ritualized gestures and symbolic objects which examined the human body, its movements, and the spaces it occupies. Jonas began using video in her performances in 1972, incorporating cameras and monitors as a means of transforming space and time on stage. Masks, costumes, animals and mirrors became key features of the visual and symbolic language with which she continues to explore the archaic origins of art and identity in installations, videos, performances, and photographs.
„Begin Again“ – Jonas’ third solo show at the Galerie Reinhard Hauff - displays on the one hand a series of new drawings related to her recent performances, such as the 2006 performance at Dia:Beacon in New York, „The Shape, the Scent and the Feel of Things“, and the 2002 performance „Lines in the Sand“ created for Documenta XI. Performance specific works on paper - in chalk or coloured crayons or ink - have always been an integral part of Jonas’ practice and constitute important documentary evidence or traces of her performances. The show at Galerie Reinhard Hauff includes drawings of snakes, bats, seahorses, butterflies, skeletons and nudes similar to those seen in Jonas’ video installation at the current Venice Biennale. Two video installations – „Begin Again“ from 2007 and „Moving With No Pattern“ from 1999 – form the second part of the gallery show. In „Begin Again“ the artist appears alone in front of the camera – that is in front of the viewer – in her country home in Nova Scotia, where she performs with various decorative objects and mirrors offering the occasional reflections of the artist and her interior. In her performances Jonas often makes drawings of animals and objects with chalk on a blackboard, repeatedly wiping out the images and starting all over again. In another sequence in the video, Jonas is sitting on the porch of her house in the late afternoon sun. The running camera is „present“ in the scene through the long shadows it casts on the sundeck of the porch, where Joan Jonas talks to us about her mother who collected heart shaped stones and influenced her to collect stones, driftwood and other material found in nature in much the same manner. Jonas’ own collection of dog shaped stones inspired a range of works on paper – some of which were included in her last show at the Gallery, which coincided with her large retrospective at the Galerie der Stadt Stuttgart in 2001 „Joan Jonas. Performance Video Installation. 1968-2000“. The video installation „Moving With No Pattern” is from the end of the 90’s when the artist was teaching at the Art Academy of Stuttgart. Jonas made the video in the former Rheinstahlhalle on the outskirts of Stuttgart together with her students who are acting and improvising with a variety of props and found objects.
On the occasion of the Hans-Molfenter Award ceremony on 21 and 22 July, 2009, Joan Jonas will perform „The Shape, the Scent and the Feel of Things“ at the Staatstheater Stuttgart. The artist is currently participating in the 53rd Venice Biennale.
Exhibition view: Joan Jonas, Begin Again, Galerie Reinhard Hauff, 2009
Exhibition view: Joan Jonas, Begin Again, Galerie Reinhard Hauff, 2009
Exhibition view: Joan Jonas, Begin Again, Galerie Reinhard Hauff, 2009
Exhibition view: Joan Jonas, Begin Again, Galerie Reinhard Hauff, 2009
Exhibition view: Joan Jonas, Begin Again, Galerie Reinhard Hauff, 2009
Exhibition view: Joan Jonas, Begin Again, Galerie Reinhard Hauff, 2009
Exhibition view: Joan Jonas, Begin Again, Galerie Reinhard Hauff, 2009
Exhibition view: Joan Jonas, Begin Again, Galerie Reinhard Hauff, 2009
Galerie Elisabeth & Reinhard Hauff
Paulinenstr. 47
D – 70178 Stuttgart
Opening Hours:
Tuesday – Friday: 1 – 6 p.m.
and by appointment
Winter Break:
The gallery is closed from 21.12.2024 until 07.01.2025